Vidina diaľnice na severe opäť ožíva

Martin, Ružomberok a značná časť Spiša dostali novú nádej na rýchle cestovanie. Diaľnica D1 by sa v ich blízkosti mohla začať stavať pomerne rýchlo za peniaze európskych firiem cez súkromno-verejné partnerstvá.

23.04.2008 09:00
Diaľnica pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata

Ministerstvo dopravy v pondelok po vyše dvadsiatich dňoch odrazu stiahlo žalobu na iný štátny úrad, a tým odblokovalo súťaž na súkromného partnera, ktorý diaľnicu nakreslí, postaví a bude 30 rokov spravovať.

Ide o prvý balík súkromných diaľnic označovaných ako PPP projekty v dĺžke 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. O túto veľkú štátnu zákazku v odhadovanej hodnote desiatok miliárd korún sa nakoniec pobijú traja uchádzači.

„Ministerstvo dopravy doručilo výzvy na účasť na koncesnom dialógu trom kvalifikovaným uchádzačom,“ zverejnil včera stanovisko minister dopravy Ľubomír Vážny. Firmy sa tak zrazu dostali k údajom, čo konkrétne sa od nich očakáva.

Výber partnera pre tento projekt zastavila žaloba ministerstva dopravy na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad totiž nariadil rezortu vrátiť do súťaže jedného z vylúčených uchádzačov. Vážny ešte pred niekoľkými dňami tvrdil, že nesúhlasí s rozhodnutím úradu a žaloba je jediné možné riešenie pre PPP projekty.

„Nemohol som pokračovať s takýmto biľagom,“ tvrdil pred televíznymi kamerami Vážny. Žaloba však znamenala posunutie premiérom sľubovaného termínu sprejazdnenia časti diaľnice od Žiliny po Košice do roku 2010 až o niekoľko rokov.

Prečo zrazu žaloba a súdne rozhodnutie sporu nie sú podstatné, rezort ministra Vážneho včera nevysvetlil. Uviedol len, že „ministerstvo nedostalo v stanovenej lehote akúkoľvek žiadosť o preskúmanie zo strany záujemcov v rámci prvého balíka PPP“.

Podľa zákona o verejnom obstarávaní však firmy vyhodené z tendra nemajú možnosť posielať žiadosti o skúmanie rozhodnutí vládnej komisie. „Jediný spôsob, ktorý je v zákone, hovorí o možnosti žiadať o nápravu. Aj to je možné len v sedemdňovej lehote od oznámenia o vylúčení,“ doplnila Helena Fialová, hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie. Postupy, ktoré včera uviedlo ministerstvo dopravy, teda nemajú oporu v zákone.

Do pilotnej súťaže PPP projektov diaľnic sa pôvodne prihlásilo šesť záujemcov – združení spolu dvadsať firiem od stavebných až po právnické a finančné spoločnosti z celej Európy. Komisia ustanovená ministrom Vážnym vybrala do finále len dvoch uchádzačov, štyroch vylúčila. Nedodržali vraj podmienky účasti, teda nepredložili rôzne dôkazy o schopnosti stavať diaľnicu.

Spomedzi vylúčených dve konzorciá namietali proti vyhodeniu. V jednom prípade úrad uznal, že spravil chybu. Šlo o sťažnosť rakúsko-nemeckého konzorcia vedeného spoločnosťou Hochtief PPP Solutions. Úrad námietku skúmal a nariadil, aby ministerská komisia vrátila spomínané konzorcium do súťaže a rovnako aj ďalších dvoch uchádzačov vyhodených z rovnakej príčiny.

Opozícia a časť odborníkov označila žalobu za manéver, ktorý má skryť, že diaľnica nie je pripravená a nedá sa postaviť do roku 2010, ako sľúbil Robert Fico.

debata chyba