Centrálny systém pre mýto dodajú Nóri

Centrálny systém a nadväzné činnosti vrátane servisných služieb pre elektronický výber mýta za prejazd po vybraných úsekoch slovenských ciest zabezpečí nórska spoločnosť Q-Free Asa.

26.01.2009 01:46
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

Zákazku za približne 50 miliónov eur (1,5 miliardy Sk) získala od firmy SkyToll, ktorá na Slovensku vyhrala tender na zhotovenie a prevádzku systému výberu mýta, informovala v nedeľu hovorkyňa SkyTollu Eva Güttlerová.

„Q-Free začne dodávať svoje služby okamžite po podpise zmluvy. Počas roku 2009 sa zrealizuje výstavba systému a v nasledujúcich troch rokoch bude poskytnutý servis a údržba dodaného riešenia,“ poznamenala Güttlerová.

Do projektu mýta sa tak prostredníctvom tejto transakcie teoreticky môže zapojiť aj jeden z neúspešných uchádzačov zo slovenského tendra – rakúska firma Kapsch. Tá totiž v januári tohto roka získala vo firme Q-Free vyše 20-percentný podiel a hlasovacie práva.

Podľa vyhlásenia nórskej firmy však situácia medzi konkurenčnými firmami zatiaľ nie je definitívne vyriešená, keďže Q-Free ju vyhodnotil ako nepriateľské prevzatie a kúpu akcií dala prešetriť.

Nórska firma Q-Free patrí medzi päť najväčších svetových dodávateľov mýtnych systémov. Spoločnosť je dodávateľom národných systémov výberu mýtneho v Nórsku a Portugalsku. Technológie mýtneho systému inštalovala aj v Chorvátsku, Austrálii a Čile, v Štokholme a v niektorých mestách v Grécku.

Q-Free sa pritom zúčastnila aj na prvej z troch súťaží na výber dodávateľa mýta na Slovensku a avizovala aj účasť v druhom a treťom pokuse Národnej diaľničnej spoločnosti o výber dodávateľa mýtneho systému. Po vyhlásení tretej, práve ukončenej súťaže však poskytla stanovisko, podľa ktorého po dôkladnom vyhodnotení politicko-ekonomického prostredia, svojich priorít, ekonomického prínosu, rizík a ostatných faktorov revidovala svoje stanovisko a namiesto priamej účasti sa rozhodla uprednostniť subdodávateľský vzťah k jednému z vytvorených konzorcií, ktoré však vtedy nešpecifikovala.

Mýto za prejazd po diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest I. triedy by mali nákladné autá a autobusy začať platiť od budúceho roka. Výnosy z výberu mýta, ktorý bude postavený na satelitnej technológii, by podľa skorších informácii Národnej diaľničnej spoločnosti mali v roku 2010 dosiahnuť 166 až 199 miliónov eur (zhruba päť až šesť miliárd korún).

Firmu SkyToll založili členovia konzorcia Ibertax – SanToll. Víťazné konzorcium pod vedením francúzskej firmy Sanef uspelo v súťaži s ponukou asi 829,8 milióna eur (okolo 25 miliárd Sk). V porovnaní s ostatnými záujemcami, ktorých však zo súťaže vylúčili, bola ponuka SkyTollu údajne najdrahšia.

debata chyba