Na cestách prvej triedy sa vodiči mýtu nevyhnú

Vodiči, ktorí od budúceho roka plánovali obchádzať diaľnice, sa mýtnym poplatkom nevyhnú. Nákladné autá nad 3,5 tony totiž zaplatia mýto aj na cestách prvej triedy vedených súbežne s diaľnicami.

21.01.2009 13:08
Diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata

Nový systém poplatkov za používanie ciest pokryje vyše 1 500 kilometrov ciest prvej triedy a 450 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

"Budú spoplatňované cesty prvej triedy, ktoré vedú súbežne s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Aby sa nám nestalo, že by vodiči nákladných áut diaľnice ignorovali a presunuli sa na cesty prvej triedy. Boli by za veľmi krátke obdobie v dezolátnom stave,“ povedal Ľubomír Vážny, minister dopravy.

Od platenia však budú oslobodené cesty prvej triedy, ktoré prechádzajú cez mestá a obce.

"Zjednodušene povedané, od jednej tabule obce po druhú nebude cesta spoplatnená, aby sme nepredražovali obecnú a mestskú dopravu. Napríklad odvoz smetí či rozvážanie jogurtov,“ dodal Vážny.

Podľa jeho slov chcú poplatkami za mýto čo najviac vylúčiť prechádzanie nákladných áut cez územie Slovenska. "Tranzitná doprava na dlhšie vzdialenosti bude drahšia, aby sme vyhnali čo najviac nákladnej dopravy na železnice,“ doplnil minister.

Poplatky za jazdenie po cestách budú platiť autá nad 3,5 tony. Výška mýta bude závisieť od hmotnosti vozidla a jeho vplyvu na životné prostredie. Jazda po diaľnici napríklad o druhej hodine v noci bude lacnejšia, ako počas dopravnej špičky o štvrtej.

Mýtom by sa malo v roku 2010 vyzbierať približne 166 miliónov eur za predpokladu, že počet vozidiel, ktoré budú platiť mýto, vzrastie o sedem percent.

Systém elektronického mýta postaví na Slovensku spoločnosť SkyToll, ktorú založilo zoskupenie firiem SanToll – Ibertax. V súťaži na vybudovanie mýta zvíťazilo medzi štyrmi uchádzačmi, aj keď ponúklo najvyššiu cenu. Spoločnosť bola v kvalifikačnom kole z obstarávania vylúčená, po rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie sa však do súťaže vrátila.

Ministerstvo dopravy predpokladalo pri výstavbe mýta náklady vo výške 664 miliónov eur. Víťazná ponuka však bude stáť 714 miliónov eur.

"Nie je mi príjemné, že sme museli vylúčiť lacnejšie ponuky a vybrať tú najdrahšiu. Všetci vylúčení uchádzači však nesplnili požiadavky súťaže,“ uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Konkrétne dôvody, pre ktoré boli ostatní uchádzači zo súťaže vylúčení, však nespresnil.

debata chyba