Tomanovej analýza popiera Ficove slová

Ministerstvo práce vlastnou analýzou nepotvrdzuje vyhlásenia premiéra Roberta Fica k druhému pilieru. Priznáva tiež, že nie je jednoduché zodpovedať otázku, komu sa vlastne sporenie na súkromnom dôchodkom účte oplatí a komu nie.

27.02.2008 07:01
Peniaze, mince Foto:
Ilustračné foto
debata

V analýze, ktorú vypracovalo pre poslancov sociálneho výboru parlamentu, presné hranice pre nevýhodnosť druhého piliera neurčilo.

ANALÝZA MINISTERSTVA PRÁCE
(materiály v pdf)
Analýza výhodnosti a nevýhodnosti zotrvania v II. pilieri…**
.{target:_blan­k}“:[http://www.employment.gov.sk/new/index.php?…]„Postavenie vybraných skupín sporiteľov v systéme…
.{target:_blan­k}“:[http://www.employment.gov.sk/new/index.php?…]**

Predseda vlády pritom tvrdí, že šetriť si v druhom pilieri je výhodné len pri plate 29-tisíc korún. Do dôchodku by sporiteľovi okrem toho malo zostávať najmenej 25 až 30 rokov. Rezort práce, ktorý pripravil zmeny v dôchodkovom systéme, si to však nemyslí.

„Neexistuje jednotné odporúčanie pre občanov s nízkym príjmom,“ uvádza v analýze výhodnosti zotrvania v druhom pilieri.

Sporiť si v dôchodkovej spoločnosti pritom neodporúča ľuďom, ktorí pôjdu do penzie v nasledujúcich 15 až 20 rokoch. Ich peniaze sa totiž podľa rezortu práce nedokážu zhodnotiť v takej výške, aby sa im druhý pilier vyplatil. Podľa Petra Goliaša z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) však ministerstvo pri dôchodku vyplácanom z prvého piliera nezohľadnilo vplyv starnutia obyvateľstva.

„Analýza tiež nesprávne zvýhodňuje prvý pilier. Medzi jeho nevýhodami totiž neuvádza napríklad riziká politických zásahov, zhoršenia stavu verejných financií alebo nízkeho rastu ekonomiky,“ dodal Goliaš.

Seriózne zhodnotenie priebežného prvého piliera chýba aj poslankyni Ivete Radičovej (SDKÚ). „Analýza je nevyvážená. Porovnáva priebežný systém dnes s druhým pilierom. Nerieši však fakt, či je prvý pilier dlhodobo udržateľný,“ skonštatovala Radičová. Druhý pilier pritom podľa nej nevznikol preto, aby občanom priniesol výhodu vyšších dôchodkov.

„Jeho základným cieľom bolo riešiť demografickú krízu v budúcnosti. Aby výška dôchodku nezávisela od počtu penzistov a počtu pracujúcich,“ zdôraznila.

Bez dôchodkovej reformy by sa do roku 2055 – podľa prepočtov ministerstva financií ešte za predchádzajúcej vlády – výdavky na penzie zvýšili o 6,4 percenta hrubého domáceho produktu.

„Zavedením druhého piliera síce dôjde k výpadku príjmov, náklady sú však rozložené medzi generácie. Do roku 2055 by výdavky na penzie stúpli iba o 0,4 percenta výkonu ekonomiky,“ uviedol v programe zavedenia eura v roku 2005 rezort financií.

Analýzu si od ministerstva práce vyžiadal sociálny výbor v reakcii na vyhlásenia šéfa Sociálnej poisťovne Ivana Bernátka, že druhý pilier je nevýhodný pre milión sporiteľov.

„Oficiálne stanovisko zaujmeme po prerokovaní vo výbore, keď sa k nej vyjadrí ministerka práce Viera Tomanová,“ skonštatoval Jozef Halecký (HZDS), šéf sociálneho výboru.

debata chyba