Štátne Cargo urobilo stratu pol miliardy

Nákladnej železničnej doprave v štátnych rukách sa nedarí. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá ako jedna z troch železničných štátnych firiem rieši prepravu nákladu po koľajniciach cez Slovensko, vlani vykázala stratu až 550 miliónov korún.

30.03.2008 19:09
Nákladný vlak, autá, železnica, koľajnice, vagón Foto:
Ilustračné foto
debata

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho je to však dobrý výsledok, pretože z vlastnej činnosti a prevádzky firma dokázala urobiť zisk vo výške 200 miliónov korún. Opozičná SDKÚ však tvrdí, že firma má potenciál na lepší výsledok.

„Plusový prevádzkový výsledok bol prvýkrát od vzniku Carga. To hovorí o bonite tejto spoločnosti,“ doplnil Vážny. Do minuloročného hospodárenia však firma podľa Vážneho musela zaúčtovať opravné položky a rezervy z minulého obdobia za 400 miliónov korún.

Ako na tom je Cargo z pohľadu výkonnosti, zatiaľ nie je jasné. Výsledky za vlaňajšok či rok 2006 boli pod vplyvom započítavania rôznych starých nerestí a problémov v účtoch, ktoré súviseli najmä so vznikom firmy a jej oddelením od osobnej vlakovej dopravy. Poslanci v Národnej rade počas týždňa riešili stav Carga a jeho výkonnosť v štátnych rukách. Správu si vyžiadali opoziční poslanci.

Ako ďalej uviedol Vážny, od tohto roka má firma produkovať zisk, za tento rok by to malo byť vo výške 47 miliónov korún. Ďalšie roky by to malo byť troj až štvornásobne viac. Vážny uviedol, že Cargo muselo v minulom roku zápasiť aj s kurzovými vplyvmi, ktoré pomerne významne ovplyvnili hospodárenie spoločnosti. Cargo môže podľa Vážneho hospodáriť aj samostatne, ale ak rezort dopravy na základe analýz zistí, že je lepšie a výhodnejšie vytvoriť spoločný podnik so strategickým partnerom, pristúpi k jeho založeniu. Uvažuje sa o spolupráci s Českými dráhami, ktoré sú tiež v štátnych rukách.

O ekonomickej kondícii podniku sa sporí najmä vládny Smer, ktorý obsadil vedenie firmy po voľbách, a SDKÚ, ktorá chcela firmu sprivatizovať. Predčasný termín volieb však privatizáciu zastavil. Najvyššia ponuka na firmu pritom predstavovala 13,8 miliardy korún, túto hodnotu by však mohli dodatočne znížiť audity hospodárenia a sporné zmluvy, ktoré neboli doriešené.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla začiatkom roka 2005 ako jedna z nasledovníčok Železničnej spoločnosti, pričom prevzala nákladnú železničnú prepravu. Spoločnosť eviduje základné imanie vo výške 12,1 miliardy korún. Spoločnosť je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ku koncu minulého roka zamestnávala takmer 11-tisíc pracovníkov.

debata chyba