Štát podpíše mýto v priebehu pár dní

Zmluvu s firmou, ktorá postaví mýtny systém pre nákladné autá, uzavrie štát v najbližších dňoch. Pravde to potvrdil minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

29.12.2008 06:30
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

„Zmluvu chceme uzavrieť čo najskôr, hneď ako budú vyriešené všetky námietky a zákonné lehoty,“ uviedol Vážny. Na otázku, či je možné, že k podpisu dohody za vyše 20 miliárd dôjde už medzi sviatkami, minister uviedol: ,„Po Vianociach budeme pracovať, nie je to vylúčené.“

Zmluvu bude podpisovať v mene štátu Národná diaľničná spoločnosť a zákazku na 14 rokov má dostať ponuka s najvyššou cenou. Spomedzi štyroch cenových ponúk na stole diaľničnej spoločnosti je v hre totiž len jediná, najdrahšia, za vyše 25,6 miliardy korún (852,1 milióna €). Tri konkurenčné ponuky, ktoré núkali systém elektronického mýta za 19 až 22,5 miliardy korún bez dane, boli zo súťaže vylúčené.

Zmluva môže byť podpísaná od pondelka, pretože vypršal 14-dňový zákonný termín, dokedy sa muselo s podpisom čakať. Lehotu určila účelovo prijatá novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorú presadil minister dopravy Vážny, aby zastavil podávanie námietok vylúčených firiem.

Zmluva sa môže podpísať dva týždne po doručení rozhodnutia o poslednej námietke. Poslednú, dvanástu, námietku Úrad pre verejné obstarávanie odmietol 8. decembra, rozhodnutie bolo doručené do troch dní. Podľa informácií Pravdy žiadna nová námietka už neprišla.

Zmluvu chce štát podpísať napriek tomu, že Európska komisia druhý raz požiadala o vysvetlenie okolností okolo súťaže. Prvý raz o to žiadala už v lete, pred Vianocami však dostalo Slovensko druhú žiadosť. Komisia tak reagovala na podnety porazených firiem.

Tri vyhodené firmy totiž od mája stále podávali námietky na pochybenia komisie i priebeh súťaže. Našli spôsob, ako podávať námietky bez časovej lehoty. Vláda Roberta Fico preto nevedela celý rok súťaž skončiť a určiť víťaza. Nakoniec zrýchlene upravila zákon, ktorý vylúčeným firmám klepol po prstoch.

„Námietky proti inému úkonu, ktoré vylúčení v mýtnom tendri využívali, neboli zrušené. Ich podávanie však počíta so zložením vysokej finančnej zábezpeky,“ uviedla hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Minister Vážny sa mimoriadne ponáhľa so stavaním mýta, pretože nákladné autá nemajú možnosť kúpiť si ročnú diaľničnú nálepku na celý rok 2009, ale najviac na deväť mesiacov. Vláda aj diaľničná spoločnosť tvrdia, že od októbra sa bude určite vyberať mýto za autá nad 3,5 tony za každý prejazd po celkovo 2 400 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a časti ciest 1. triedy.

debata chyba