Štát ide nakupovať regionálne vlaky

Pohodlné cestovanie v nových čistých a rýchlejších poschodových vlakoch na trasách, kde ľudia denne dochádzajú do práce, by malo byť na Slovensku realitou v budúcom roku.

22.02.2008 08:36
Železnice Foto:
Ilustračné foto
debata

Z eurofondov sa majú kúpiť poschodové vlaky, ktoré by mali presvedčiť ľudí, aby autá nechali doma a necestovali v zápchach autobusmi. Železničná spoločnosť verí, že práve nové vlaky nakúpené za peniaze štátu a Európskej únie, jej pomôžu zastaviť každoročný asi päťpercentný prepad počtu cestujúcich.

„Nie je ešte úplne presne rozhodnuté, kde ich nasadíme. Čo vieme, je, že na prímestskej a medziregionálnej doprave je najväčší potenciál, ako presvedčiť ľudí, aby začali znova cestovať vlakmi. Predbežne by mohlo ísť napríklad o dopravu do krajských miest na trasách, ktoré sú najviac vyťažené,“ vysvetlil Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.

Podľa ministerstva dopravy by malo 10 nových elektrických vláčikov premávať v oblasti Žiliny a Košíc. Ďalších 12 súprav, ktoré budú ťahané lokomotívami Železničnej spoločnosti, by malo byť nasadených do nitrianskeho regiónu a najmä na dlhšie trasy. Motorové vláčiky by zasa mali prepravovať cestujúcich do Prievidze a jej okolia alebo v okolí Humenného.

Ministerstvo dopravy tento mesiac zverejnilo predbežné oznámenie o vyhlásení súťaže na nákup nových vlakov pre regióny v hodnote najviac 5,6 až 6,9 miliardy korún.

„Pôjde o tri súťaže, pričom celkovo na nové vagóny a hnacie vozidlá je vyše 177 miliónov eur,“ doplnil Peter Havrila, šéf sekcie riadenia projektov na ministerstve. Presnejšie chce nakúpiť 10 súprav prímestských elektrických poschodových vlakov s vlastným pohonom. Súčasne ďalších 12 medziregio­nálnych poschodových súprav na elektrickú energiu, ktoré budú ťahať lokomotívy. A kúpiť by mali aj 10 motorových vláčikov.

Pôvodne malo byť vlakov a vozňov viac, ale silnejúca koruna spôsobila, že do pridelených peňazí od európskej únie sa viac vlakov nezmestí. Podľa operačného programu Doprava by mal polovicu nákladov zaplatiť štát. Takýto model je dohodnutý s úniou. Nebolo však jasne dohodnuté, akú časť zo slovenskej polovice nákladov zaplatí štát a akú samotný podnik Železničná spoločnosť Slovensko. Podľa posledných dohovorov by mal podnik dať len päť percent ceny, zvyšok by mali na polovicu zaplatiť EÚ a štátna kasa.

Lepšie cestovanie nebude podľa šéfov železníc automaticky znamenať drahšie cestovné. „Zmeny cestovného sú citlivá otázka a dôvody na zvyšovanie musia byť oveľa vážnejšie ako fakt, že budeme nasadzovať nové vlaky. Nebude to dôvod na zdražovanie,“ spresnil Čikovský. Ceny lístkov vo vlakoch sa nemenili päť rokov a až do konca budúceho roka sa meniť nebudú.

„V súvislosti s prijatím eura sme sa zaviazali, že nebudeme zvyšovať ceny do budúceho roka,“ zdôraznil Čikovský. Či sa však na sklonku roka¤2009 nepresadí zvýšenie cien, pretože rastie cena nafty, elektriny a prevádzka vlakov je každý rok drahšia, bude závisieť od politickej vôle vlády.

„Stav vozňového parku je pomerne zlý, priemerný vek všetkých vozňov je okolo 25 rokov. Menej ako desať rokov majú len opravené vozne. Aj tieto však boli vyrobené pred vyše tridsiatimi rokmi,“ dôvodil Čikovský. Tretina z vyše 1200 vozňov má viac ako 30 rokov. Dve tretiny vozňov, v ktorých ľudia cestujú do práce alebo na návštevu za priateľmi v rýchlikoch aj osobákoch, majú dátum výroby starší ako 20 rokov.

debata chyba