Cenové vojny, slabé predaje a boj o prežitie. Čo sa deje na trhu s elektrickými vozidlami?

V Číne, teda najväčšom svetovom trhu s elektrickými vozidlami, sa začali medzi automobilovými výrobcami preteky na život a na smrť. V krajine momentálne pôsobí viac ako 200 výrobcov elektromobilov, ktorí rovnako ako iné svetové automobilky zápasia so zníženým predajov. Nadšenie z elektromobilov na mnohých trhoch vrátane Európy slabne. Niektorí odborníci predpovedajú, že mnohé menšie spoločnosti neprežijú v silne konkurenčnom prostredí.

30.04.2024 15:17
BYD Seal U Foto:
BYD Seal U
debata (36)
Zábery z tretieho bloku jadrovej elektrárne Mochovce
Video
Zdroj: Slovenské elektrárne

Už vlani podľa štatistík China Passenger Car Association zmizol z trhu viac ako tucet výrobcov osobných automobilov. Patria sem kedysi populárne značky elektromobilov, ako sú WM Motor, Byton, Aiways a Levdeo. Situácia sa môže zopakovať aj v tomto roku. „Konkurencia v odvetví nových elektrických vozidiel bude v roku 2024 mimoriadne tvrdá,“ cituje čínsku Národnú komisiu pre rozvoj a reformy (NDRC) americká spravodajská stanica CNN.

Najskôr to bola agresívna cenová vojna medzi výrobcami elektrických vozidiel. Odštartovala ju americká spoločnosť Tesla, ktorá v októbri 2022 znížila ceny svojich áut Model 3 a Model Y v Číne až o deväť percent. Keď o tri mesiace opäť znížila ceny, spustilo to domino efekt, ktorý v roku 2023 zachvátil celý automobilový sektor v krajine. „Cenová vojna bude pravdepodobne zúriť ešte v tomto roku, aj keď je ťažké si predstaviť, že ceny môžu klesnúť oveľa viac, ako už klesajú,“ povedal pre CNN Mark Rainford, komentátor automobilového priemyslu so sídlom v Šanghaji. Podľa neho sú pre kupujúcich tieto zľavy atraktívne, ale výrobcovia nebudú schopní udržať tieto zľavy navždy.

Solárne panely, slnko, energia, elektrina, fotovoltika Čítajte viac Lacné solárne panely zaplavili trh. Sú také lacné, že si z nich ľudia robia ploty. Záujem narástol aj na Slovensku

Prebiehajúca cenová vojna nie je jediným problémom na čínskom automobilovom trhu. Ďalším problémom je preplnenosť výrobcov týchto vozidiel na trhu. NDRC očakáva, že v tomto roku by na trh mohlo prísť až 110 nových modelov elektrických vozidiel a tí najväčší hráči plánujú zvyšovať dodávky vozidiel. Trh tak bude dlhodobo v stave nadmernej ponuky a do sektora prichádzajú stále noví hráči. Napríklad prednedávnom čínsky výrobca smartfónov Xiaomi uviedol na trh svoj elektromobil, sedan SU7. Generálny riaditeľ spoločnosti Xiaomi Lei Jun povedal, že chce poraziť spoločnosť Tesla s novým prémiovým autom, ktoré prichádza s počiatočnou cenou len 27 831 eur.

Táto nadmerná ponuka na čínskom trhu znamená, že miestni výrobcovia musia urýchliť predaje, a to aj zvýšením vývozov na zahraničné trhy. Miestne čínske banky dokonca podporujú automobilových výrobcov v tom, že im poskytujú úvery na podporu tohto tlaku na vývoz vozidiel. Európsky trh tak postupne zaplavujú lacné čínske elektromobily.

„V Číne je zjavná nadmerná kapacita a táto nadmerná kapacita sa bude vyvážať. Najmä ak je nadmerná kapacita poháňaná priamymi a nepriamymi dotáciami,“ povedala koncom minulého roka šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Komisia v septembri začala antisubvenčné vyšetrovanie voči čínskym výrobcom automobilov v súvislosti s obavami, že európske automobilové veľmoci by mohli poškodiť začínajúci čínski rivali. Vlani na jeseň Leyenová obvinila Peking, že zaplavuje svetové trhy lacnými elektromobilmi, ktorých ceny sú umelo nízke práve vďaka masívnym štátnym dotáciám.

Podľa analýzy spoločnosti Rhodium by musela Európska únia na zastavenie prílevu lacných čínskych vozidiel uvaliť clá vo výške 50 percent. Firma však očakáva, že Komisia uvalí na čínske elektromobily clá v rozpätí 15 až 30 percent. „Ale aj keď sa clá dostanú na vyššiu hranicu na tomto rozpätí, niektorí výrobcovia so sídlom v Číne budú stále schopní vytvárať pohodlné ziskové marže na autách, ktoré vyvážajú do Európy,“ píše sa v správe. Predstavitelia EÚ povedali pre ekonomické noviny Financial Times, že predbežné clá by mohli prísť už v máji, hoci konečný termín je júl. Trvalé clá by museli získať podporu väčšiny členských štátov EÚ a boli by zavedené v novembri.

Predaje sú slabšie

Záujem o elektrické vozidlá však v poslednom období na viacerých kľúčových trhoch slabne. Ukazujú to počty predajov za prvý štvrťrok tohto roka. Kým v poslednom kvartáli 2023 dosiahli predaje elektromobilov na celom svete 4,3 milióna kusov, tak v prvom štvrťroku tohto roka dosiahol predaj len 3,4 milióna predaných vozidiel. Najväčší medzištvrťročný pokles bol v Číne, kde sa predalo o 800-tisíc vozidiel menej. V Európe sa v prvom štvrťroku 2024 predalo o 100-tisíc elektrických vozidiel menej ako v poslednom štvrťroku 2023.

V Nemecku, ktoré patrí medzi hlavné európske trhy, klesol predaj elektromobilov v prvom štvrťroku 2024 takmer o päť percent, najmä v dôsledku marcového medziročného poklesu o 20 percent, ukazujú dáta Medzinárodnej energetickej agentúry. V krajine skončili dotácie na elektrické vozidlá, čo zrejme spôsobilo, že dopyt zákazníkov ochladol.

Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu vysvetľuje, že v Nemecku skončili narýchlo dotácie, lebo nemecký ústavný súd prikázal na sklonku 2023 nemeckej vláde ušetriť 60 miliárd eur a vláda musela zrušiť množstvo programov. Napríklad aj podporu výmeny plynových kotlov za tepelné čerpadlá či podporu nákupu elektromobilov. „Elektromobily boli iba jeden z mnohých programov, ktoré boli zasiahnuté,“ tvrdí pre Pravdu.

Podobné ochladenie v predajoch elektrických vozidiel zaznamenali aj v USA. Za prvé tri mesiace tohto roka sa v Spojených štátoch predalo takmer 269-tisíc elektrických vozidiel. To bol 2,6-percentný nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka, ale 7,3-percentný pokles v porovnaní s posledným štvrťrokom 2023, ukazujú dáta spoločnosti Kelley Blue Book. Uprostred tohto medzikvartálneho spomalenia v tomto sektore klesol podiel Tesly na americkom trhu zo 62 percent na začiatku roka 2023 na 51 percent v súčasnosti.

Čína zobrala Európu útokom

Väčšia konkurencia a slabnúci dopyt po elektrických vozidlách viedli k poklesu predaja viacerých výrobcov elektrických vodidiel. Americký výrobca vozidiel spoločnosť Tesla ešte začiatkom apríla oznámila, že za prvý kvartál 2024 dodala zákazníkom približne 387-tisíc vozidiel. V medziročnom porovnaní to znamená pokles o 8,5 percenta a oproti poslednému štvrťroku 2023 prepad až o 20 percent. Generálny riaditeľ spoločnosti Elon Musk minulý týždeň oznámil, že Tesla na celom svete prepustí viac ako 10 percent svojich zamestnancov. Križanský vysvetľuje, že problémom spoločnosti Tesla je, že má malú ponuku nových modelov. Navyše podľa neho nemá žiadne plug-in hybridné elektromobily, ktoré sú stále dosť žiadané.

Nižšie predaje zaznamenal aj čínsky výrobca elektrických vozidiel, spoločnosť BYD. V prvom štvrťroku predala 300 114 elektric­kých vozidiel. V porovnaní s predchádzajúcim kvartálom to predstavuje pokles o 43 percent. Spoločnosť BYD nakrátko zosadila Teslu z trónu ako svetovo najpredávanejšiu značku elektromobilov v štvrtom štvrťroku minulého roka. Základný model BYD sa v Číne predáva v prepočte za 11-tisíc dolárov. Naproti tomu Tesla Model 3, jej najlacnejší model, v súčasnosti po poslednom znížení ceny stojí v prepočte v Číne 32-tisíc dolárov.

Spoločnosť BYD má v najbližších rokoch ambiciózne plány na zvýšenie predaja v zámorí, vrátane nákupu lodí na prepravu áut do Európy, píše spravodajský portál The Wall Street Journal. Prvá zahraničná továreň čínskej automobilky BYD začala dodávať autá tento rok z Uzbekistanu a druhá v Thajsku začala s dodávkami v júli. V najbližších rokoch plánuje otvoriť ďalšie dve továrne, konkrétne v Brazílii a v Maďarsku. Zvažuje tiež zriadenie závodu v Mexiku, z ktorého by mohla vyvážať do USA.

Pre čínsku automobilku sa v oveľa väčšej miere oplatí vyvážať jej vozidlá do Európy, kde ich predá drahšie než na domácom trhu. Napríklad jej model Seal U predáva v Číne za 20 500 eur a v únii za 42-tisíc eur. Na dovoz sa už vzťahuje 10-percentná colná sadzba EÚ, čo predstavuje približne 2 100 eur za vozidlo. V Číne na jednom kuse podľa odhadov zarobí 1 300 eur, v únii 14 300 eur.

Aj nemecký Volkswagen, ktorý vlani obsadil štvrtú priečku najväčších výrobcov elektromobilov na svete, zaznamenal za prvý kvartál 2024 mierny pokles v predajoch elektrických vozidiel. Pre koncern ostáva Európa dominantným trhom pre predaje jeho elektrickej flotily. Viac ako polovica z predajov sa realizuje v Európe. Za prvé tri mesiace sa ale objem na tomto trhu znížil medziročne až o takmer štvrtinu. Druhým najväčším trhom pre Volkswagen je Čína, ktorá zaznamenala silný 91-percentný medziročný nárast.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #elektromobil