Širokého Váhostav s partnermi získa štátnu zákazku snov

Najdlhšiu súkromnú diaľnicu na Slovensku v dĺžke 75 kilometrov od Martina až po Prešov bude stavať zoskupenie firiem, v ktorom majú účasť aj slovenské stavebné firmy Doprastav Bratislava a Váhostav-Sk Žilina Juraja Širokého. Potvrdil to v stredu minister dopravy Ľubomír Vážny po rokovaní vlády.

19.02.2009 07:11
Výstavba diaľnice pri Žiline Foto:
Ilustračné foto
debata

Splnomocnenec pre stavanie diaľnic Igor Choma informoval, že víťaz predložil ponuku za 3,3 miliardy eur (vyše 100 miliárd korún). Víťaz štátnej zákazky snov však nezafinancuje celý projekt. Podľa informácií Pravdy konzorcium totiž v čase ekonomickej krízy nezohnalo od bánk prísľub na potrebnú sumu v plnej výške.

Minister Vážny potvrdil, že do zaplatenia projektu sa zapojí aj Európska investičná banka, ktorá prisľúbila na tento projekt 0,35 miliardy eur. Súčasne minister debatuje s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj, aby sa banka zúčastnila na projekte sumou 1 miliardy eur. Spolu by tak obe nadnárodné banky poskytli na projekt 1,35 miliardy eur (ďalších skoro 41 miliárd korún).

Šesťčlenné víťazné konzorcium vedie francúzska spoločnosť Bouygues Travaux Publics. Súčasťou sú však aj tri slovenské stavebné firmy, medzi nimi aj Váhostav-Sk. Firmu vlastní Juraj Široký, je pritom ako človek blízky strane Smer. Spoločnosť nedávno uspela v štátnej zákazke na stavanie diaľnice pri Považskej Bystrici či v kontroverznom tendri na dostavanie Bratislavského hra­du.

Zo záverečného súboja o štátnu zákazku snov tak ako porazení odchádzajú francúzska Vinci so švédskou Skanskou, ktoré ponúkli za projekt za 4,1 miliardy eur.

„Musíme čakať štrnásť dní, či nebudú uplatnené revízne postupy. Ak nebudú, po 14 dňoch definitívne označíme víťaza a vyzveme ho na podpis zmluvy,“ spresnil Vážny. Skanska pre Pravdu potvrdila, že zatiaľ neuvažuje o revíznych postupoch.

Zostatok do ponúknutej ceny za koncesiu si musí víťazný uchádzač úverovo zabezpečiť z komerčných bánk. Vážny uviedol, že dofinancovanie projektu by si malo úspešné konzorcium vedieť zabezpečiť, aj keď s určitými problémami v súvislosti s finančnou krízou.

Prvý balík PPP sa týka výstavby a prevádzky piatich úsekov diaľnice od Martina po Prešov v dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahovala pred súťažou 1,94 miliardy eur (58,44 miliardy Sk) vrátane dane z pridanej hodnoty. Slovensko bude diaľnice splácať približne až do roku 2032 až 2034.

debata chyba