Prvú súkromnú cestu majú postaviť Francúzi s Holanďanmi

Prvú cestu na Slovensku cez PPP projekty by malo postaviť francúzsko-holandské konzorcium. Dve konzorciá z tendra vylúčili, v jednom z nich boli aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav.

16.12.2008 13:18
Dopravné značenie Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Tender na výstavbu a prevádzku zhruba 50-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 za súkromné peniaze vyhralo konzorcium, v ktorom sa združili francúzska firma Vinci Concessions a holandská spoločnosť ABM Amro Highway. Rozhodla o tom hodnotiaca komisia. O prvú zákazku v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) sa v užšej súťaži uchádzali štyria záujemcovia, komisia vo finále vyberala z dvoch ponúk.

Víťazné konzorcium sa má postarať o stavbu úseku R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvatu krajského mesta Banská Bystrica. Komisia ho uprednostnila pred ponukou skupiny firiem okolo španielskej spoločnosti Obrascón Huarte Laín a českej ŽS Brno.

„Vzhľadom na to, že proces verejného obstarávania ešte nie je ukončený, nebudeme poskytovať ďalšie informácie,“ poznamenalo v stanovisku ministerstvo.

Komisia vylúčila z konečnej fázy súťaže ponuku šesťčlenného konzorcia, ktoré zahŕňa aj slovenské stavbárske firmy Doprastav a Váhostav. Rovnako dopadlo aj zoskupenie rakúskych firiem Strabag a Porr.

Podľa skorších informácií médií žiadalo víťazné konzorcium za realizáciu zákazky 1,5 miliardy eur (45,19 miliardy Sk). S najnižšou ponukou za 1,38 miliardy eur (41,5 miliardy Sk) údajne súťažilo zoskupenie spoločností Strabag a Porr. Zvyšní dvaja uchádzači mali pýtať vyššie sumy.

Minister dopravy Ľubomír Vážny začiatkom mesiaca odhadol, že kontrakt s víťazom tendra by mohol byť uzatvorený po schválení podmienok vládou Roberta Fica zhruba v polovici budúceho mesiaca a samotná výstavba cesty koncom januára.

Vláda chce využiť PPP projekty na zrýchlenie budovania diaľnic a rýchlostných ciest. Najvyťaženejšia diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc by podľa plánu kabinetu mala byť dokončená s výnimkou náročných úsekov s tunelmi v roku 2010. Pre rýchlejšiu prípravu stavieb kabinet v zákone zjednodušil postupy pri prípadnom vyvlastňovaní pozemkov pod cesty.

Ficov kabinet už pripustil, že financovanie PPP projektov by mohla ohroziť globálna finančná kríza. Investor totiž cesty postaví na vlastné náklady a bude ich prevádzkovať, štát mu má investíciu postupne splácať.

debata chyba