Päť žúp má vyššie dane na firemné autá

Daň z motorových vozidiel, ktorú platia podnikatelia za firemné autá, stúpla tento rok celkovo v piatich z ôsmich regiónov Slovenska. Prvýkrát pocítia firmy vyššiu daň vo väčšine regiónov aj pri osobných autách.

24.01.2008 07:37
Cesty Foto:
Ilustračné foto
debata

V praxi to znamená daň od necelých dvoch do vyše šesťtisíc korún za auto. Zvýšenie je však pre osobné autá rádovo dve, tri stovky.

Pri nákladných autách majitelia vozidiel vyrobených pred rokom 2000 si musia pripraviť viac o dve až štyri tisícky na každé z nich.

„Daň je pritom vysoká, na veľké kamióny je to rádovo okolo 60-tisíc na auto. Dane stále rastú, ale diaľnic a dobrých ciest nepribúda,“ namieta podnikateľ Peter Sýkora, ktorý vlastní autodopravnú firmu na strednom Slovensku.

Podnikanie v doprave bude drahšie tento rok v trenčianskom, nitrianskom, žilinskom, trnavskom a banskobystrickom regióne. Vlaňajšiu výšku daní na podnikateľské autá si ponechajú len bratislavský a dva regióny na východe krajiny – Prešovský či Košický samosprávny kraj.

Celkovo si musia podnikatelia v kase pripraviť asi o päť až 10 percent vyššie sumy na túto daň ako vlani. Výnimkou sú len tí, čo nakupovali nové nákladné autá v posledných dvoch rokoch. Všetkých päť krajov totiž zaviedlo pre nákladné autá platenie dane podľa ekologickosti vozidla, teda podľa toho, do akej kategórie patria. Vlani kvalitu áut podľa ich veku pri dani zohľadňoval len jediný – Banskobystrický kraj. Od tohto roku však až päť krajov vyberá nižšie dane v prípade, ak ide o autá vyššej ekologickej triedy, ktoré menej znečisťujú ovzdušie.

Najväčšie skoky v dani a oveľa hlbšie načieranie do kasy podnikateľom urobil Žilinský kraj. „Ostatné samosprávne kraje mali dane vyššie priemerne o 3 až 9 percent. A dane na firemné autá sme ako jediný región nemenili od ich prevedenia na samosprávne kraje, teda od roku 2005. V ostatných regiónoch už zvyšovali dane v minulosti,“ hovorí Peter Kubica, hovorca Žilinského samosprávneho kraja. Najciteľnejšie sa zvýšila daň na autá so silnejším motorom, a to takmer až o 1 500 korún.

Trnavský región bude mať na budúci rok vyššie dane približne o 8 percent pre nákladné a 3 percentá pre osobné automobily. „Rádovo je to napríklad pri veľkých autách i dve- až tritisíc korún. Vyššiu daň pocítia len majitelia áut starších ako sedem rokov, teda triedy Euro 2 a menej. Novšie autá majú daň rovnakú ako vlani, ale pri najmodernejších autách nižšiu ako vlani,“ vysvetľuje Ivan Krajčovič, hovorca trnavskej župy. Nižšiu daň majú vozidlá vyrobené po októbri roku 2005. Región naposledy menil daň pred rokom, zvyšoval ju približne o 8 percent.

V nitrianskom regióne platia tento rok vyššiu sumu všetci daňovníci bez ohľadu na to, aké kvalitné autá používajú na podnikanie. „Najväčšie navýšenie dane z áut sa týka úžitkových vozidiel a autobusov, ktoré nespĺňajú emisné limity označované ako Euro 3, Euro 4 a Euro 5. Sadzby pre osobné vozidlá sa zvýšili o 3 percentá oproti predchádzajúcemu roku, sadzby pre úžitkové vozidlá a autobusy sa zvýšili o 5,“ spresnil Peter Privalinec, hovorca Nitrianskeho samosprávneho kra­ja.

K zvyšovaniu dane tento rok prikročil aj banskobystrický región, a to napriek tomu, že sadzby upravoval smerom hore pred rokom. „Zvýšenie sa týka dane pre osobné automobily, priemerne o 2,5 percenta. Úžitkové vozidlá a autobusy budú platiť tento rok v priemere o 5 percent viac,“ spresnil Albert Andrejko, šéf odboru dopravy Banskobystric­kého kraja.

Vyššie dane úplne pre všetky firemné autá bez ohľadu na veľkosť a vek zaviedol aj trenčiansky región. Rádovo z osobných áut najviac daň narástla pre autá s najväčším motorom, teda na riaditeľské limuzíny a autá v hodnote niekoľko miliónov korún.
„Zvýšenie dane je len mierne, o 5 percent. Platí však, že kraj zavádza nižšiu daň ako vlani pre autá nie staršie ako dva roky, teda triedy Euro 4 a Euro 5,“ dopĺňa Peter Toman, hovorca trenčianskej župy.

debata chyba