Prvú desiatku najatraktívnejsích miest obsadili metropoly krajín strednej a východnej Európy. Jediným západoeurópskym mestom je Amsterdam, na 10. mieste.
„Strednú a východnú Európa, najmä Rusko, veľa medzinárodných obchodníkov stále jasne vníma ako krajiny príležitostí. Zároveň sme svedkami, že stredoeurópski maloobchodníci expandujú v medzinárodnom meradle,“ podotkol prezident a generálny riaditeľ agentúry Real Estate Publishers Marinus Dijkman.
Slovensko ako krajina je v rebríčku záujmu obchodníkov na tretom mieste. V kategórii krajín sa o prvé miesto delí Rusko a Spojené arabské emiráty – tam plánuje expanziu počas piatich rokov deväť percent maloobchodníkov. Po treťom Slovensku so šiestimi percentami záujmu nasledujú Bulharsko, Slovinsko, Maďarsko (5 percent).
„Slovenský maloobchodný trh s celkovou prenajateľnou plochou 126 metrov štvorcových na tisíc obyvateľov v roku 2007 stále ešte zaostáva za poľským a českým trhom,“ upozornil vedúci výskumu trhu v Cushman & Wakefield pre ČR a Slovensko Anco Booysen.
V tomto roku by však na Slovensku malo pribudnúť 160-tisíc metrov predajných plôch a v roku 2009 ďalších 390-tisíc metrov štvorcových.
„To vytvorí pre mnohých obchodníkov príležitosť vstúpiť na slovenský trh a vybudovať si na ňom pozíciu,“ uviedol Booysen.
Najatraktívnejšie európske mestá pre maloobchodníkov |
1. Moskva |
2. Petrohrad |
3. Praha |
** 4. Bratislava** |
5. Ľubľaňa |
6. Sofia |
7. Bukurešť |
8. Budapešť |
9. Tallinn |
10. Amsterdam |
10. Kyjev |
Zdroj: Cushman & Wakefield |