Megaprojekt EÚ sa predraží o jeden bilión

Realizácia 30-tich najdôležitejších projektov, ktoré majú skvalitniť dopravnú infraštruktúru v Európskej únii, bude stáť oveľa viac, ako sa pôvodne predpokladalo. V správe pripravenej na rokovanie Európskeho parlamentu to uviedla konzultačná spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC).

08.04.2008 13:10
Rýchlovlak Eurostar Foto:
Európska megaželeznica by mala viesť až do Bratislavy.
debata

Príčiny je podľa správy treba hľadať v zlej príprave, v problémoch pri plánovaní, nadmerných úpravách, ale aj v súdnych sporoch.

PwC predpokladá, že namiesto projektovaných 340 miliárd eur (11 biliónov korún), čo sú náklady, s ktorými sa počítalo v roku 2004, bude celý projekt stáť až okolo 379 miliárd eur (12,3 biliónov korún).

Správa, z ktorej cituje britský denník Financial Times, upozorňuje aj na ďalšie riziká spojené s prekročením pôvodných rozpočtov. Tým hlavným je tlak na štátne financie viacerých vlád, pretože výstavba ciest si vyžiada milióny až miliardy eur, v závislosti od miesta realizácie. V konečnom dôsledku môžu problémy viesť až k oneskoreniu hospodárskej intergrácie členských krajín EÚ.

Európska únia v roku 2004 vybrala 30 hlavných projektov v sektore cestnej, železničnej a námornej dopravy, ktorých realizácia by mala uľahčiť hospodársku intergráciu členských krajín EÚ. Lepšia infraštruktúra by podľa únie mala prispieť k zvýšeniu konkurencie aj k udržateľnému hospodárskemu rozvoju. Medzi projektami je aj diaľnica z poľského Gdaňsku do Viedne a Bratislavy alebo železnica z Lyonu až k hraniciam s Ukrajinou.

Najviac prekročený bude práve rozpočet k projektu výstavby tejto železnice. Pôvodne sa predpokladalo, že bude treba na jej realizáciu vyčleniť 38,1 miliardy eur, dnes sa však už počíta s 52,7 miliardami eur (1,7 bilióna korún).

Viac než polovica peňazí, s ktorými sa v projektoch počíta, zostane len v štyroch krajinách. Najviac získa Taliansko (62,7 miliardy eur), Španielsko (62 miliárd), Francúzsko (41,4 miliardy) a Nemecko (31,8 miliardy). Pre Britániu je rezervovaných 26,7 miliardy eur.

debata chyba