Lacný dolár láka na dovozy tovaru z USA

Stále klesajúca hodnota amerického dolára láka Slovákov na nákupy do zámoria. Záujem rastie najmä o elektroniku alebo textil. Dolár v súčasnosti vyjde na menej ako 20 korún, pred rokom to bolo 25 korún a pred dvoma rokmi v máji okolo 30 korún.

26.05.2008 13:09
Doláre Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Pre americké nákupy pritom netreba zháňať letenku a brať si dovolenku, postačí pripojenie počítača na internet. V poslednom období vznikajú firmy špecializované na dovoz tovaru z USA.

Výrazne lacnejšie v porovaní s európskymi cenami je najmä textil a elektronika. Prudký rast počtu balíkov z USA zaznamenáva posledné dva mesiace aj Slovenská pošta. S miernym oneskorením sa tak opakuje situácia z Česka, kde americké balíky zaplavili od začiatku roka pošty.

"V prvých dvoch mesiacoch tohto roka nebol nárast vysoký, v marci však počet balíkov vyskočil až na takmer 50 percent. Väčšinou ide o balíky do dvoch, troch kilogramov. Rast počtu balíkov ovplyvňuje aj zvyšujúci sa počet Slovákov v zahraničí, rastie celá poštová výmena,“ spresnila Andrea Piovarčiová, hovorkyňa Slovenskej pošty.

Nákupy z USA predražuje potreba platiť clo a daň, treba ho zaplatiť vždy, ak tovar presiahne hodnotu 45 eur, čo je asi 1 400 korún. Napriek tomu záujem spotrebiteľov o nákupy cez Internet stúpa. Ľudia sú pritom vynaliezaví a hľadajú formu ako preclenie obísť. Mnohí si nechávajú elektroniku priniesť priateľmi a od známych, ktorí cestujú do USA.

"Keď som minulý rok cestovala do Ameriky, spísali mi priatelia tovary, ktoré chcú. Z každého typu však priniesla iba po jednom tovare a bez cenoviek a etikiet. Keby ma náhodou kontrolovali,“ opisuje Ivana Obadalová.

Pre nakupovanie z USA vzniklo už niekoľko špecializovaných internetových portálov a firiem. Dovoz oblečenia, športového náradia či elektroniky ponúka napríklad aj nová spoločnosť dovozusa. cz.

Ľudia si tovar v USA vyhľadajú sami a nechajú si ho poslať do sídla firmy v Spojených štátoch. Firma však zabezpečí aj vyhľadanie tovaru podľa zadania a jeho dovoz na domácu adresu. „Projekt sme spustili koncom roka, pretože má veľký potenciál. V januári sme denne vybavili dve až tri objednávky, dnes ich je viac ako desať,“ uviedol Tomáš Polívka, partner spoločnosti.

Každý piaty zákazník spoločnosti je podľa Polívku zo Slovenska. Spotrebitelia si nájdu fotoaparát, tenisky či mobilný telefón cez internet a objednajú si ho a zaplatia cez internet. "Do desiatich pracovných dní tovar čaká na pošte,“ doplnil Polívka.

Dôvody prečo ľudia využívajú tento druh predaja sú dva – tovar sa na Slovensku ešte nedá kúpiť, alebo je výrazne drahší. "Pri prvých nákupoch sú ľudia obozretní. Mám však aj zákazníkov, ktorí si objednávajú tovar aj dva-tri razy do týždňa,“ spresnil. Portál si za sprostredkovanie či preposlanie účtuje v prepočte asi 270 Sk. Clo však každý spotrebiteľ musí zaplatiť individuálne.

debata chyba