Košice: Stav električkových tratí je hrozný, treba 600 miliónov na opravy

Dopravný podnik mesta Košice požaduje od mesta, ktorý je jeho stopercentným akcionárom, v priebehu piatich rokov 600 mil. Sk (19 916 351 €) na rekonštrukciu najkritickejších úsekov električkovej trate. Informovali o tom poslancov košického mestského zastupiteľstva generálny riaditeľ podniku Michal Tkáč. Podľa neho za tieto prostriedky dokáže podnik v priebehu piatich až šiestich rokov zrekonštruovať električkové križovatky tak, aby zodpovedali technickým požiadavkám. V Košiciach je celkovo 15 križovatiek, z toho dvanásť je v kritickom stave.

23.07.2008 13:21
Električka Foto:
ilustračné foto
debata

Podľa zástupcov doprav­ného podniku je ich stav taký, že ohrozujú bezpečnosť prevádzky a hrozia dopravné nehody, ak sa daný stav nebude čo najskôr riešiť. Zatiaľ k nehodám nedochádza len vďaka tomu, že rýchlosť električiek v týchto úsekoch je znížená na minimum. Takáto negatívna situácia vznikla ako dôsledok dlhodobého neinvestovania do električkovej dopravy, tvrdí dopravca. Posledná väčšia investícia do električkových tratí v Košiciach bola v roku 2004. Tento rok sa neopravovala žiadna električková križovatka, ani trať.

Tkáč uviedol, že ročne treba zrekonštruovať minimálne dve električkové križovatky a vykonať aj ďalšie najnutnejšie opravy tratí za približne 120 miliónov Sk (3 983 270 €). Prvé dve by sa mali rekonštruovať v roku 2009. Vedenie dopravného podniku predloží svoje požiadavky mestu v auguste v rámci prípravy budúcoročného rozpočtu. Tkáč v tejto súvislosti uviedol, že mestu predložia dve alternatívy – dotácia na kapitálové výdavky pre električkovú dopravu v objeme 120 miliónov Sk (3 983 270 €), druhá alternatíva je, že mesto poskytne dotáciu do 60 miliónov Sk (1 991 635 €) a na zvyšok si dopravca vezme ú­ver.

Podľa poslanca Tibora Matouška treba do električiek investovať, ale je nemysliteľné, aby mesto na budúci rok vynaložilo viac ako 50 – 60 miliónov Sk. Pavol Mutafov dodal, že nespochybňuje požiadavku dopravného podniku, ale podľa jeho názoru treba, aby Dopravný podnik mesta Košice pripravil koncepciu mestskej dopravy s výhľadom na minimálne päť rokov, kde by boli špecifikované technické aj ekonomické požiadavky.

debata chyba