Kofola chce zabojovať aj v Poľsku a Rusku

Kofola, dvojka na českom a slovenskom trhu nealkoholických nápojov, šliape na päty konkurentom, ako je Coca-Cola či Pepsi. Český gigant vo výrobe nápojov sa v utorok navždy spojil s poľským Hoopom, trojkou vo výrobe nealko nápojov na poľskom trhu.

02.04.2008 09:15
Kofola Foto:
Kofola
debata

Majiteľ Kofoly, tridsaťpäťročný Jannis Samaras sa tak aktivitami posunul na ďalší stredoeurópsky takmer 40-miliónový trh.

PREČÍTAJTE SI:Kofola: Chuť a obal viney nezmeníme

Kofola sa tak chce stať jedným z troch najväčších hráčov na trhu nealko nápojov v strednej Európe. Nová skupina chce zároveň cez Hoop vstúpiť na lukratívny ruský trh. Spojenie v pondelok schválili akcionári oboch spoločností. Nová skupina s ročnými tržbami takmer 13 miliárd korún sa bude volať Kofola-Hoop a bude pôsobiť v piatich krajinách s takmer 210 miliónmi obyvateľov.

„Zlúčením chceme spojiť silné stránky oboch spoločností vo výrobe, logistike aj rozvoji ľudí. Spojením by mali obe spoločnosti dosahovať ročne úspory asi 150 miliónov korún,“ uviedol šéf novej skupiny Jannis Samaras, ktorý doteraz šéfoval skupine Kofola. Podiel majiteľov Kofoly v novej spoločnosti je 57 percent, druhým najväčším vlastníkom s 15 percentami je zakladateľ Hoopu Marek Jutkiewicz.

Poľský Hoop je po Coca-cole a Pepsi tretím najväčším výrobcom perlivých nápojov v Poľsku. Pôsobí aj na ruskom trhu, kde vlani dosiahol tržby viac ako 2,3 miliardy korún, pričom celkovo mala vlani firma tržby vyše 7,2 miliárd korún. Najznámejšími značkami skupiny Hoop sú Hoop Cola, Hoop Fruti, Flip, Superhero, minerálne vody Arctic a Grodziska. Firma vyrába vo veľkom aj nápoje pre obchodné reťazce, ktoré sa predávajú pod ich značkou.

Tradičnú českú značku Kofola vrátil na výslnie práve Kostas Samaras, podnikateľ gréckeho pôvodu. Jeho česká rodina sprivatizovala ešte v roku 1993 výrobu minerálok v Krnove a začala vyrábať bežné sýtené nápoje. Po roku 2000 Samarasova spoločnosť začala spolupracovať s opavskou farmaceutickou spoločnosťou Ivax, ktorá vlastnila značku Kofola. Jeho rodina investovala masívne aj do reklamnej kampane „Keď ju miluješ, nie je čo riešit“. Značku a receptúry nakoniec Samaras kúpil v roku 2002.

Kofola masívne investuje aj na Slovensku. Doteraz vložila do závodu v Rajeckej Lesnej takmer 800 miliónov korún a nedávno oznámila kúpu najznámejšej značky slovenského nealkoholického nápoja s vyše 30-ročnou históriou vinea. Oba druhy nealko nápoja sú historicky najväčšie rivalky. Odbyt viney ročne rastie dvojciferným tempom. V súčasnosti sa produkuje približne 120-tisíc hektolitrov nápoja za rok.

Česká spoločnosť Kofola
vyrába nealko nápoje od roku 2001 aj v Rajeckej Lesnej, kde pracuje vyše 300 ľudí
firme vlani na Slovensku vzrástol obrat o štvrtinu na vyše 1,6 miliardy korún
skupina Kofola sídli v Ostrave a celkovo zamestnáva vyše 1¤300 ľudí
tržby skupiny vlani vzrástli o 15 percent na takmer 5,9 miliardy korún
skupina predáva nealkoholické nápoje v Česku, Slovensku, Poľsku a Maďarsku
má päť závodov (ČR, SR, Poľsko)
okrem nápoja kofola produkuje Jupí, Jupík, Top Topic, Rajec, RC Cola, Chito Tonic, Sentino a Capri-Sonne, vinea (od leta 2008)
vo februári kúpila značku Vinea a v marci sa spojila s poľskou trojkou v perlivých nápojoch Hoop
nová skupina sa volá Kofola-Hoop
Zdroj: Kofola
debata chyba