Firmy si môžu kúpiť mená ďalších vlakov

Vlaky s názvami Karička, Vinea, Peugeot, Dráčik či Primeros by mohli koncom roka premávať po slovenských dráhach. Železničná spoločnosť Slovensko totiž rokuje o predaji názvov niekoľkých desiatok vlakových súprav firmám. Už niekoľko mesiacov jazdia po Slovensku štyri rýchliky - Slovenka, Šariš, Quelle a Avízo.

12.08.2008 15:06
Železnice Foto:
Ilustračné foto
debata

"Predtým sme nad tým neuvažovali, teraz si hovoríme, koľko peňazí v tržbách nám tak ušlo. Mohli sme na tom zarábať už oveľa skôr,“ vysvetlil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský. Nápad predávať názvy vlakových súprav považuje za veľmi dobrý a železnice v ňom chcú pokračovať.

Železničná spoločnosť plánuje v budúcom roku získať na predaji pomenovaní vlakov päť miliónov korún. Firmy za to, že na súprave majú svoje logo a na každej stanici trasy dispečeri vyhlasujú príchod aj odchod vlaku s ich názvom, platia v priemere 600-tisíc korún za rok. Cenu určuje druh vlaku. Najčastejšie sa dohody s firmami robia na rok. Na také obdobie sa totiž tlačia cestovné poriadky.

Najväčší záujem je o medzinárodné rýchliky a o trasu Bratislava – Košice. Lokálky, ktoré jazdia cez jeden – dva okresy, sa tešia menšej obľube.

"Predpokladáme však, že keď sa táto možnosť propagácie na Slovensku udomácni, nájdu sa aj v regiónoch firmy, ktoré by mali záujem o tento druh reklamy,“ dodal Čikovský. Niektoré firmy žiadajú len názov vlaku, iné chcú mať aj polepené vozne, prípadne v nich ponúkať svoje výrobky. V rýchliku Šariš sa napríklad predáva len pivo tejto značky.

"Aby sme sa vyhli zmätku, oblepujeme logom firmy iba dva vagóny. Často totiž meníme vozne, preto by sme nedokázali po celý rok udržať pohromade vlak s jedným dizajnom,“ poznamenal Čikovský.

V ponuke na predaj názvov je vyše sto súprav, ale tradičné pomenovania vlakov ako Slovenská strela, Kriváň a Tatran zostanú.

"Nechceme predávať vlaky, ktoré majú na Slovensku z historického hľadiska istú tradíciu,“ vysvetlil Čikovský. Železničná spoločnosť si ponechá právo odsúhlasiť názov vlaku, aby nebol príliš dlhý a nebol v rozpore s etikou. Dĺžka pomenovania nesmie presiahnuť dvanásť znakov, aby sa názov zmestil na informačné tabule železničných staníc.

Niektoré vlaky v Európe nesú mená historických osobností. Nie je vylúčené ani to, aby si žijúci človek s dostatkom peňazí kúpil názov rýchlika.

"Ešte sme sa nestretli s takým nápadom. Bola by to anomália, ale v určitom prípade by to malo logiku. Ak má podnikateľ podľa seba pomenovanú aj firmu, mohol by jej takýmto spôsobom robiť reklamu,“ povedal Čikovský.

debata chyba