Bohunice končia, prepustení dostanú po dva milióny

Jadrová elektráreň V1 v Jaslovských Bohuniciach pri Trnave po 28 rokoch "dodýcha“. Po prvom bloku, odstavenom v roku 2006, skončí v stredu podvečer aj druhý. Štyri stovky zamestnancov V1 však na svojich postoch zatiaľ zostanú. Prepustení budú len niektorí, aj to so štedrým odstupným. Pracovník, ktorý bol na V1 vyše pätnásť rokov, môže dostať okolo dvoch miliónov korún (66 400 eur).

31.12.2008 18:51
Jaslovské Bohunice, atóm Foto:
Jaslovské Bohunice
debata

Kompenzácie by mohli byť ešte vyššie ako pri prvom bloku V1, keď siahali k dvadsiatim 80–tisícovým mesačným platom. Pracovník pritom nebude mať problém sa opäť zamestnať v jadrovej oblasti. Nové pozície totiž vzniknú aj na likvidáciu V1 a aktuálne sa stavia aj jadrová elektráreň Mochovce, ktorá sa nachádza o sto kilometrov ďalej v okrese Levice.

Štátna Jadrová a vyraďovacia spoločnosť, ktorá elektráreň V1 prevádzkuje, počíta s tým, že odstupné uhradia Slovenské elektrárne, ovládané talianskym Enelom. Vyplýva to z privatizačných zmlúv, podľa ktorých Taliani kupujú elektrinu z V1 za nákladovú cenu. Štátna firma však chce odchodom ľudí zabrániť. Firma tvrdí, že do roku 2011 bude mať V1 naďalej prevádzkový štatút a musí tak mať potrebný personál.

"Do roku 2011 k masívnemu odchodu zamestnancov nedôjde,“ reaguje hovorca štátnej spoločnosti Dobroslav Dobák. Celkovo má firma vyše tisíc zamestnancov, z ktorých časť sa zaoberá likvidáciou v minulosti havarovanej elektrárne A1.

Po odstavení V1 by sa mala podľa energetického konzultanta Františka Pecha závislosť Slovenska od dovozu elektriny zvýšiť z vlaňajších päť percent asi na dvanásť percent. Ľudia to pocítia v budúcnosti na zdražení elektriny.

"Naša vláda blokuje nárast cien a vytvára čoraz väčšiu priepasť medzi cenou elektriny v zahraničí a na Slovensku,“ dodáva Pecho.

V1 končí o dva roky skôr, ako bola jej pôvodná životnosť. Na odstavenie V1 pristúpila minulá vláda po tom, čo to Brusel stanovil ako podmienku na prijatie do EÚ. Argumenty odborných misií o tom, že V1 je bezpečná, Brusel neakceptoval.

debata chyba